تآملی در حقیقت انسان و مرگ

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده علی شریفی
  • استاد راهنما عین الله خادمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1384
چکیده

عنوان نوشتار حاضر ((تاملی در حقیقت انسان و مرگ))بدون شک یکی از مهمترین اموری که طبعا هر انسانی با آن رو به رواست (چیستی حققیت انسان) و (ماهیت مرگ) می باشد. به این بیان چرا انسان می میرد و اساسا مرگ چیست؟ انسان چگونه موجودی است واصولا حقیقت و هویت آن کدام است؟ در واقع این رساله در صدد پاسخ یابی و پاسخ گویی به این چراها از زاویه ی حکم عقل و نقل می باشد که خلاصه ی مباحث فراهم شده در این زمینه قرار ذیل است. 1-مرگ در لغت: به معنای رفتن و زایل شدن توان ونیروی موجود در هر چیزی. مرگ یعنی سکوت و سکون و خاموشی 2-مرگ در اصطلاح: به معنای زایل شدن نیرویی حیوانی انسان ونیز به معنای مفارقت و انقطاع کامل روح از بدن و پراکنده شدن اجزای بدن در دامن طبیعت. 3-حقیقت انسان: انسان همانگونه که برخوردار از تن و جسم است، برخوردار از روح و روان نیز می باشد. در این میان حقیقت و هویت انسان از آن روح است که پس از خاموشی و مرگ تن، همواره باقی است. زیرا روح جوهری است مجرد و مستقل و چنین موجودی قائم به ذات خود می باشدوهرگز قابل تقسیم و اشاره ی حسی نمی باشد. 4-حقیقت مرگ: در فرهنگ قرآن وروایات، همان توفی و انتقال است و توفی یعنی دریافت حقیقت انسان به طور کامل و بازگشت او به عالم ملکوت. بنابر این همان گونه که بدن انسان وسیله ی خوبی است برای حقیقت انسان، مرگ هم بهترین وسیله و یگانه عامل انتقال حققت انسان، خواهد بود. 5-علت ترس از مرگ: گرچه در باره ی ریشه ی ترس از مرگ نظریه ها و نیز راهکارهای گوناگون از طرف مکاتب مختلف ارائه شده است. ولی اساسی ترین ریشه ی ترس از مرگ عدم آگاهی از حقیقت مرگ و انسان می باشد و بهترین راه مبارزه هم توجه به خود و تفسیر درست از حققت مرگ خواهد بود. 6- آثار مثبت ترس و یادمرگ: از یک لحاظ ترس از مرگ، یکی از حکمت های بالغه ی الهی بوده و موجب نجات جان انسان از انواع امراض، می گردد و نیز یاد مرگ بهترین عامل تعدیل کننده ی خواسته ها و تمایلات انسان می باشد که درصورت به کاربستن این امر فردو جامعه از انواع سقوط اخلاقی و انسانی و ....در امان می مانند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

حقیقت انسان در عرفان نظری

ابن عربی حقیقت انسان را لطیفه‌ای ربانی می‌داند که حق تعالی آن را از روح خود در جسم انسان دمید. این لطیفه همان «قلب» است؛ جوهر نورانی مجرّدی که واسطة میان روح و نفس است و انسانیّتِ انسان با آن تحقق می‌یابد. قلب، رییس بدن و مورد خطاب الهی است، عقلی است که خدا را تعقل می‌کند و از آنجایی که حقیقت انسان است، قادر به ادراک ذات تمامی اشیاء است و چون به نور معرفت روشن شود، آیینة تجلی همة معارف الهی می‌گرد...

متن کامل

کاوشی در حقیقت اراده انسان

کاوش فکری پیرامون اراده واختیار آدمیان در دو جنبه نظری و عملی زندگی بشر، به دلیل مناسبت تامی که با اعتقادات دینی و حیات عملی او دارد، امری مهم و سرنوشت‌ساز بوده است، و با توجه به این که اراده به عنوان مبدء فعل دارای اهمیت می‌باشد، شناخت معنای آن و عواملی که در شکل‌گیری آن مؤثر است ضرورت دارد، علی‌رغم اینکه اکثر صاحب نظران و اندیشمندان در مورد بدیهی بودن اراده انسان اتفاق نظر دارند، اما در مورد ...

متن کامل

حقیقت انسان و سیر استکمالی

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

حقیقت انسان از منظر عقل و وحی

باور مشهور میان دانشمندان درباره حقیقت انسان چنین است: انسان حیوان ناطق است. آنها ناطقیت را به‌ معنای داشتن عقل نظری، یعنی داشتن قوه اندیشیدن و توان درک مفاهیم کلی می‌دانند. بنابراین، انسان در نگاه مشهور، حیوانی عاقل است که توانایی اندیشیدن دارد. هدف این مقاله اثبات آن است که مقوم انسانیت، افزون بر توانایی اندیشیدن و داشتن توان درک مفاهیم کلی، اعتقاد به...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023